top of page
Skribentens bildAnne-May Lindgren

Tre tips för att utveckla din hemsida!

Uppdaterat: 22 mars 2019


Fungerar dina hemsidor så bra som du önskar? Ger de det resultat du önskar? Eller har du en känsla att du borde göra nåt åt dem? Då kan du ha nytta av mina tips nedan.


Utveckla dina hemsidor för bättre resultat
Utveckla dina hemsidor så att du får större nytta av dem


1. Ta reda på vad som fungerar och vad som inte fungerar


Det kan du t ex göra genom att

installera Google Analytics. Det här är ett gratis verktyg som Google tillhandahåller och som hjälper dig att se hur mycket trafik du har på dina hemsidor, vad dina besökare är intresserade av och hur de hittat dit. Verktyget ger mycket information om hur dina hemsidor fungerar och ger tips på hur du kunde utveckla dem och din marknadsföring.


Varför ska man göra det här? Ja det är ju bra att veta vad som är fel innan du börjar utföra reparationer. Så att du säkert korrigerar rätt saker.








2. Se över ditt innehåll


När du skapar innehåll bör du ha kunden i fokus och prata direkt till honom eller henne. Ärlighet och öppenhet är viktigt. Vilka är de vanligaste frågorna dina kunder brukar ställa till dig? Svarar du på dessa frågor på dina hemsida? Kunder förväntar också att viss basinformation finns på hemsidan, såsom kontaktuppgifter, när du har öppet, vad du erbjuder kunden mm. Om kunden inte hittar svar på sina frågor så söker han/hon vidare någon annanstans.


Innehållet är dessutom av avgörande betydelse när det gäller hur bra ditt företag syns på olika sökmotorer. Google, som är den överlägset mest använda sökmotorn i Finland, lägger stor vikt vid välskrivna, informativa och tydliga texter. Dåligt innehåll gör att du inte syns i sökresultaten. Informationen bör också vara så väl strukturerad att kunder (och sökmotorer) på ett logiskt och enkelt sätt hittar den information de vill ha.


Även bilder och videor är viktiga både för kundupplevelsen och för sökbarheten. De bör vara av tillräckligt hög kvalitet och sparas och namnges så att sökmotorerna hittar dem.


3. Är din hemsida up to date?


En föråldrad hemsida bryter ner företagets trovärdighet. Jag börjar i alla fall fundera över om företaget ens existerar mera! Se alltså till att ta bort all föråldrad information och uppdatera innehållet regelbundet. Du kan t ex lägga till en nyhetsruta där du regelbundet berättar om något som för företaget. En blogg är också ett bra sätt att hålla sidan fräsch.


Utseendet på din hemsida kan också vara föråldrad. Är det kanske tid för en visuell ansiktslyftning? För det här är det kanske bäst att konsultera ett proffs ifall du inte själv är kunnig inom grafisk design.


Aktuell information på hemsidan förstärker din trovärdighet
När har du gjort senaste uppdatering på din hemsida? Hur påverkar detta din trovärdighet?

Du kan alltså göra mycket för att utveckla din hemsida så att du får ut mer av den. Förbättra din marknadsföring helt enkelt. Ifall du tycker att det här känns svårt så får du gärna kontakta mig. Jag kan hjälpa dig att utveckla din hemsida så att du får fler kunder och fler affärer genom den.



Läs gärna mer om vad du kan tänka på då du vill utveckla din hemsida på min hemsida: https://www.advansor.fi/hemsidor

Jag berättar också mer om vikten av texter och övrigt innehåll här: https://www.advansor.fi/copywritingotexter


59 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

Comentarios


bottom of page