top of page

Har du råd att inte ha en hemsida?

Uppdaterat: 19 mars 2019

Måste alla företag ha en hemsida? Nej. Alla företag måste inte ha en hemsida. Det beror helt på vad du gör i ditt företag och vad du vill uppnå. Har de flesta företag nytta av att ha en hemsida? Ja, det vågar jag påstå att de har. Det kan hjälpa dem att dygnet och året runt

  • finnas där kunderna är

  • ge en positiv, korrekt och aktuell bild av sitt företag, sina produkter och tjänster

  • effektivt visa vilken nytta just de kan erbjuda sina kunder

  • kommunicera med kunder och andra intressenter

  • sälja mer och till fler!


Värdet av att företaget har en hemsida
Har du verkligen råd att inte ha en hemsida?

Så hur vet man om man borde skaffa sig en hemsida? Jag tycker att man kan ställa sig åtminstone följande fyra frågor:



1. Hur uppfattar jag ett företag som inte har en hemsida?


Vikten av hemsida vid val av leverantör
Vid en valsituation, vilken leverantör väljer du?
  • Ser du ett företag utan hemsida som seriöst eller mer som en hobbyverksamhet?

  • Om du står och väljer mellan två obekanta företag varav det ena har en proffsig hemsida medan det andra endast finns i telefonkatalogen eller annonserar i dagstidningen, vilket väljer du?


Personligen har jag lite svårt att ta ett företag utan hemsida på allvar. Det känns ofta gammaldags och som om det inte är särskilt framgångsrikt. Om jag ens vet att det existerar.


2. Kunde en hemsida hjälpa mig att skaffa bättre eller mer lönsamma kunder?


Många företagare säger att de redan har fullt upp och att de inte hinner med fler kunder. Det är ju bra att ha många kunder, eller hur? Men,

  • kunde de med en säljande hemsida kanske höja sina priser, jobba mindre och ändå klara sig bra?

  • Har de just nu den typ av kunder de vill ha?

Med en hemsida kan du marknadsföra dig mer målinriktat till de kundgrupper som du egentligen vill ha. Då kan du kanske göra det du helst vill göra i stället för att göra sånt du inte gillar men som du gör bara för att få ihop till brödfödan.


Bra kunder
Vilka kunder och arbeten vill du ha? Är alla kunder och tjänster/produkter lika lönsamma, eller föredrar du en viss typ av arbeten framför andra?

3. Har du råd att inte ha en hemsida?


Ibland hör man att det är dyrt att skaffa och ha en hemsida. Det beror ju helt på hur man ser på saken. Ofta är det ännu dyrare att inte ha en hemsida med tanke på alla affärer man missar. Tänk så här: Hur många affärer måste jag göra för att få tillbaka min investering? I många fall kan det räcka med en eller några få nya affärer för att du ska få tillbaka hela din investering. Kom ihåg att när dina kunder är ute på nätet och söker efter olika alternativ så kommer de att köpa av den leverantör som har en trovärdig hemsida. Varför? Jo, de vet att denne finns och det är lätt. Det är inte svårare än så, syns du inte så finns du inte.


4. Hur kommer du att klara dig i framtiden?


En hemsida nödvändig för företagets existens i framtiden
Hur kommer ditt företag att klara sig i framtiden om du inte finns där dina kunder är?
  • Vad tror du, kommer det att bli mer eller mindre viktigt att ha en snygg, responsiv och proffsig sida i framtiden?

  • Anlitar du hellre ett företag som inte har en hemsida, ett som har en amatörmässig sida eller ett som har en mer proffsig hemsida?

  • Kommer dina kunder att söka efter alternativ i telefonkatalogen eller förväntar de sig att du har en närvaro online?

  • Vad tror du att dina kunder föredrar, var vill de hitta information om dig?


De flesta experter är överens om att det blir allt viktigare med en digital närvaro för att ett företag ska klara sig och bli framgångsrikt i dagens och framtidens allt mer digitala samhälle. Hur kommer ditt företag att klara sig?


Så om du funderar på om det är värt att investera i en hemsida, ta dig en noggrann funderare på dessa frågor. Om du kommer fram till att en hemsida är en förståndig investering får du gärna kontakta mig så kan vi se vilken typ av hemsida som bäst betjänar dig, ditt företag och dina kunder. #marknadsföring





Comments


Du kan även kontakta mig så här

anne-may@advansor.fi  

+358 40 9642670 

Jakobstad, Finland

Fo-nr:  2829077-5

  • LinkedIn
  • Instagram
  • Facebook

Tack för ditt meddelande!

Copyright © 2025 by Advansor

bottom of page