Företagets webbplats eller hemsida är ofta den första kontakten potentiella kunder får till ett företag. Den ger kunden en bild av vem de har att göra med och hurudana tjänster eller produkter företaget erbjuder. Om hemsidan ger en positiv bild av företaget och den information som kundens behöver eller vill ha, är chansen stor att kunden reagerar och agerar. Det kan vara i form av ett köp, en prenumeration på företagets nyhetsbrev, man börjar följa dem på sociala medier eller så kanske kunden tar direkt kontakt till företaget. #fånyakunder #brawebbplatser #brahemsidor #byggahemsidor

Jaha, men vad händer då om företagets webbplats eller hemsida inte är en positiv upplevelse? För mig blir upplevelsen ofta direkt avgörande, och inte i en positiv bemärkelse. Jag vill inte köpa från ett företag som ger ett oproffsigt intryck. Om informationen på webbplatsen är föråldrad, intetsägande, tråkigt och svårt att hitta, varför skulle jag då stanna kvar? Jag tycker inte att designen måste vara toppmodern och flashig, men tillräckligt modern och fräsch. Annars tappar jag förtroendet för företaget. Och jag vågar påstå att det som gäller för mig även gäller för många andra.
Vi har väl alla våra "hatobjekt" när det gäller webbplatser som vi inte gillar. Ofta är det stora företag eller organisationer som har mycket information att förmedla, och där kan man hitta precis allt utom det man söker. Några exempel kunde vara skatteverket, städer och kommuner, skolor, storföretag och dylika. Men ibland är det små företag eller organisationer som inte borde ha några problem med mängden information. Kan det i stället bero på bristande kunskap och resurser, eller helt enkelt att man är blind för vilken information kunden/läsaren söker? #dåligahemsidor #dåligawebbplatser #brahemsidor #brawebbplatser
Så om du vill göra ett gott första intryck på dina kunder kanske det är dags att se över din webbplats? Ger den det intryck av företaget vill att den ska ge? Eller behöver du skapa en ny hemsida eller uppdatera den du har?
Comments